• In elke fase van het traject: no cure, no pay
  • De hoogste scoringsrate van de regio
  • Geen dossier- of abonnementskosten
  • Na incassering direct uw geld

De 7 mythes over incassobureau's

Uit de dagelijkse praktijk van onze collega Joost

Als ik tijdens een verjaardag vertel dat ik in de incassobranche werkzaam ben, beginnen de meeste mensen mij meewarig aan te kijken. Dat is toch hartstikke saai of ‘oh dus jij staat aan de deur met een honkbalknuppel’, hoor ik dan vaak. Niets is minder waar en dus is het tijd om deze vooroordelen, die bijna mythische proporties aannemen, te pareren.

Met die 7 mythes die ik in dit artikel een voor een zal pareren, worden wij bij Credifixx bijna wekelijks geconfronteerd. Het is zonde als bedrijven op basis van deze mythes tot een verkeerde keuze van een incassobureau komen. Gebruik dit artikel dan ook om wel die juiste keuze te maken.

Binnen zonder kloppen

Het beeld van de man met een leren jack en een honkbalknuppel die aanbelt, doet het altijd goed op verjaardagen. Dat impliceert dat wij met een botte bijl te werk gaan. Niets is minder waar. Gecertificeerde incassobureaus zijn gebonden aan gedragsregels. Komt een debiteur in betalingsproblemen dan zijn deze incassobureaus verplicht hem naar het juiste loket te verwijzen. De ‘tone of voice’ is hierbij heel belangrijk. In Nederland mogen 25 incassobureaus het NVI Keurmerk voeren. Let bij de keuze voor een incassobureau of dit keurmerk toegekend is. Het kenmerk staat onder meer garant voor een correcte bejegening van debiteuren, altijd en overal.

Jullie zitten (te) lang op het geld van de opdrachtgever

Het geld is niet van het incassobureau maar van de opdrachtgever. Conform de NVI keurmerknormen mogen incassobureau’s op de laatste dag van de maand volgend op de dag het geld geïncasseerd is, het geld overmaken. In de praktijk zou dat dus 60 dagen kunnen zijn. Persoonlijk vind ik dat veel te lang. Het is al geruime tijd technisch mogelijk per direct (real time) het geld wat toekomt aan de opdrachtgever door te storten. En waarom zou je het niet doen? Kijk dus bij de keuze voor een incassobureau hoe snel het geld overgemaakt wordt naar de opdrachtgever.

Indienen van kleine vordering heeft geen zin, het sop is de kool niet waard

Ik vind dat de veroorzaker moet opdraaien voor de kosten. Als incassobureau moet je het maximaal haalbare nettoresultaat nastreven voor je opdrachtgever. De omvang van de vordering maakt met die werkwijze niet uit. De veroorzaker betaalt namelijk en niet jij als opdrachtgever. En vele kleine vorderingen vormen samen ook een groot bedrag. Dus laat dat je niet weerhouden. Ook hier geldt, kijk goed naar de wijze waarop de kosten verhaald worden en welke percentages en marges gehanteerd worden door de verschillende incassobureaus.

Jullie willen altijd snel naar de rechter en jagen dus de opdrachtgever op kosten

Nee, integendeel zelfs!. Goede incassobureaus staan juist voor maximaal minnelijk incasseren. Je wil in gesprek met de debiteur om te achterhalen wat de reden is van de betalingsachterstand. Daar stem je je handelswijze op af. De gang naar de rechter is echt de allerlaatste optie. Bovendien zijn de griffierechten verhoogd en die moet je voorfinancieren. Ook dat is voor veel opdrachtgevers een reden om niet voor de gang naar de rechter te kiezen. Ondanks dat ik die afweging begrijp wordt daarmee een gewiekste debiteur beloond voor slecht gedrag.

Jullie inschakelen betekent einde commerciële relatie met klant

Ook hier speelt de tone of voice, de wijze van benadering een hele belangrijke rol. Zoek zo snel mogelijk telefonisch contact met de debiteur. Ga in gesprek over een oplossing. Juist door professioneel debiteurenbeheer voorkom je dat een betalingsachterstand tot het einde van de commerciële relatie met je klant leidt. Vaak is de opdracht ook om ‘commercieel te incasseren’, of te wel zoek naar een oplossing zonder einde klantrelatie. In de keuze voor een incassobureau is de werkwijze die ze volgen dus ook van wezenlijk belang. Zijn ze in staat om meerdere incassostrategieën toe te passen. Dat is belangrijk.

Een incassobureau kan en mag niets

Wij kunnen en mogen juist heel veel, binnen de aan ons gestelde regels. Een goed incassobureau begeleidt het volledige incassotraject, houdt de regie, coördineert een eventueel beslag en vertegenwoordigt de opdrachtgever bij de rechtbank. Door op die manier te werken voorkom je de gang naar de rechter en daarmee veel onnodige kosten. Daarnaast heeft een goed incassobureau een samenwerking met een deurwaarder voor de ambtelijke handelingen.

Het gaat zeker slecht met jullie, want de crisis is voorbij

Het tegendeel is waar. De 25 incassobureaus met het keurmerk hebben gezamenlijk € 10,2 miljard aan vorderingen in behandeling. Ik constateer een toename van openstaande schulden bij de huur van woningen en problemen in de automotive (autoverhuur en leasecontracten) en bouwsector. Incassobureaus deinen mee in de conjunctuurschommelingen. Bij een hoogconjunctuur gaat het met ons ook goed en bij een laagconjunctuur voelen wij ook de pijn. Die toename qua incasso-opdrachten schrijf ik toe aan het feit dat bedrijven meer risico’s nemen in deze hoogconjunctuur en dat dit financieel niet altijd verantwoord blijkt te zijn.

Mijn werk is bij uitstek mensenwerk. Dat maakt mijn werk boeiend en uitdagend. Ik zie het als een schaakspel waarbij de menselijke psyche een belangrijke rol speelt. Dus kijk vooral niet meewarig als je op een verjaardag tegen een incassospecialist aanloopt. Die heeft namelijk pas echt leuk werk

Vrijblijvend sparren met mij of een van onze incassospecialisten? Bel 071 - 55 555 55.

Bel me terug

Waarom Credifixx?

  • Scherpste incassotarief: 100% No cure No pay, geen dossier- of abonnementskosten en ook geen kosten bij volledige incasso
  • Hoogste rendement: incasso door ervaren incassospecialisten
  • Zekerheid: NVI gecertificeerd en het incassokeurmerk
  • Garantie: geld veilig op onze Stichting Derdengelden
  • Gemak: 24/7 online inzage in uw dossiers
  • Maatwerk: uw eisen en wensen zijn maatgevend
  • Na incassering binnen 24 uur uw geld
  • Eén vast aanspreekpunt, u heeft uw eigen incassospecialist